Ajanvieteviihteen uutisia maailmalta

Kun vielä 80-luvulla oli aikuisilla selkeästi työaika ja vapaa-aika, on yhteiskunnallinen kehitys johtanut vähitellen siihen, että työn ja vapaa-ajan välinen raja on häipynyt olemattomiin ja samalla ihmisten pääsy erilaiseen tietoon on exponentiaalisesti kasvanut.

Vapaa-aika on lisääntynyt

Vaikka todellinen vapaa-aika on aikuisilla lisääntynyt, ei se kaikilla tunnu siltä, sillä vaihtoehtoisia tekemisiä tulee kokoajan lisää ja todellinen vapaa-aika tuntuu katoavan. Aikuisille suunnattujen viihdeuutisten määrä on myös lisääntynyt ja esimerkiksi Suominetticasino kertoo kasinoteollisuuden uutiset ja kuulumiset, tarjoukset ja uutisia uusista peleista ja uusista kasinoista.

90-luvulla ei esimerkiksi Suomessa ollut aikuisille suunnattuja rahapelejä kuin Veikkauksen rajatut kohteet ja kauppojen ja huoltoasemien hedelmäpelit ja pajatsot – nykyään nekin on korvattu automaattipeleillä, joissa jokaisessa on tarjolla useampi peli ja pelaajat voivat tunnistautua erillisellä pelaajakortilla ja pelit voi maksaa omalla pankkikortilla – kehitys kehittyy ja tieto lisääntyy – myös pelien toimittajan suuntaan.

Tiedonmäärä sekoittaa pään

Jos aiemmin tietoa oli jopa vaikea saada tai ainoa keino oli kirjaston kirjat, nyt riittää kun kirjoittaa hakusanan Googleen ja saa tuhansia vastauksia tai ainakin tuhansia paikkoja, mistä lukea lisää. Tieto lisää tuskaa ja varsinkin silloin kun tietoa on saatavilla useammasta lähteestä ja tieto ei enää olekaan yksiselitteistä tietoa vaan samaan kysymykseen löytyy useampi ja erilainen vastaus, ja mikä sitten on niitä valeuutisia?

Ajanvieteuutisia peleistä urheiluun ja harrastuksiin

Ennen aikuisille suunnattuja ajanvietteitä oli esillä paikallislehdissä ja kotiin tulleissa esitteissä – nykyään noiden kanavien tilalle on tullut lähinnä sosiaalinen media ja netin erilaiset palstat, blogit ja kotisivut, mikä on johtanut siihen, että kenelläkään ei enää ole varsinaisesti tietoa, mitä kaikkea milläkin alueella on kenellekin tarjolla- kanavien määrä ja tiedon määrä on niin lisääntynyt. Se on myös johtanut siihen, että tieto pitäisi pystyä esittämään rakenteellisemmin, myös yritysten ja yhdistysten kotisivuilla, jotta Google pystyisi tarjoamaan sitä tietoa tiedon etsijöille.

Ennen televisio vei tunteja aikuisten vapaa-ajasta, nyt niistä tunneista taistelee television kanssa, suoratoisto, netti, mobiilipalvelut ja kymmenet uudet paikalliset urheilulajit ja harrastukset, joita on viime aikoina tullut ympäri Suomea ja tämän lisäksi pitäisi vielä harrastajan itsensä tietää, mitä näistä lajeista kannattaa harrastaa oman terveyden kannalta ja nukkuakin pitäisi muistaa. Kokeileppa mitä Google antaa vastauksiksi jos haet sanoilla aikuisten ajanviete (171 000 tulosta alle sekunnissa).

Ennen katseltiin televisiosta jalkapallo-ottelua, nykyään sitä katsellaan samalla kun mobiilisti seurataan pelin statistiikkaa ja vaikka läppärillä siinä sivussa vielä pelataan livekohteita Veikkaukselle tms – moniajoa sohvaperunana.

Markkinointi tarkentuu

Samalla olet varmaan huomannut kuinka Google, Facebook ja monet isot uutissivustot pystyvät tarjoilemaan sinulle tarjouksia ja mainoksia nimenomaan sellaisista asioista, joista olet juuri lukenut! Tämä johtuu siitä, että todella moni netin isompi toimija käyttää Googlelta saamaa laajaa tietoa siitä, mitä meistä kukin netissä tekee. Tämä on mahdollista siksi, että vain harvat meistä liikkuvat netissä ns,. ingognito tilassa – normaalisti kaikesta tekemisestämme jää jälki, ja koska netin markkinointi on keskittynyt Googlelle ja sen omistamille osille, on Googlella meistä jokaisesta melkoiset datamäärät, ja siksi näemme mainoksia, jotka mukamas meitä kiinnostaa – perustuen nettikäyttäytymiseemme.

Jälleen kerran tieto lisää tuskaa, haluaisitko sitten jatkossa käyttää nettiä ja Googlea siten, ettei se tiedä sinusta mitään, eikä käytä hyödykseen pohjatietoja löytääkseen ja tarjotakseen filtteröityä materiaalia… hmm, kokeile pari viikkoa ja käytä selaimesi ingognito-tilaa ja katso miten se vaikuttaa oikeasti netin löydettävyyteen ja sinulle tarjottaviin mainoksiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *